FLAVOUR / FLAVA
"To esencja nas samych która po włożeniu w taniec sprawia, że staje się on właśnie nasz - unikatowy i niepowtarzalny."
Jest sposobem, w którym coś robisz. Jak reagujesz na dźwięk, jak zachowujesz się, gdy słyszysz dźwięk publicznie czy też za "zamkniętymi drzwiami". Mówi nam kim jesteś, definiuje ciebie. To jest falvour. To twój sposób mówienia, patrzenia, sposób w jaki żyjesz, jak sie poruszasz, słuchasz, widzisz. To twój duch, charyzma, serce.
Według Cold Chris'a z Dynasty Rockers, flavour ma znacznie łatwiejszą definicję jest czymś, co odróżnia jedną osobę od drugiej. Dzięki niemu każdy jest na swój sposób oryginalny.
KLIKNIJ BY ZOBACZYĆ CYTAT - WYWIADU NA TEMAT FLAVY Z TRAC2
"Flavour to indywidualność. Ten taniec składa się z trzech koncepcji (Stylów tańczenia) . Jest oparty na podstawach Top Rock, który jest wprowadzeniem do tańca i pokazaniem jak się czujesz gdy muzyka Cię prowadzi. Potem są Drops czyli przejścia. Możesz zrobić „swips, „flips” cokolwiek co przeniesie cię z pierwszego aspektu tego tańca w dół do aspektu „floor rocking”, nazywamy „Drops”. Sercem i duszą tego tańca są tak naprawdę „footworks”. Footworks pokazują ci kolejny aspekt tańca, który także pozwala ci być kreatywnym i nadać element zaskoczenia. Taniec jest oparty na tych trzech głownych aspektach. Top Rock, Drops, Footworks. Wszystko co dzieje się pomiędzy tymi elementami staje się flavour’em, czyli tym jak ty pokazujesz to co czujesz i jak poruszasz się po muzyce która Cię prowadzi. Tylko Ty możesz to zrozumieć co czujesz, tylko Ty możesz rozwijać styl, który odpowiada temu jak ty reagujesz na muzykę. To jest Flavour. Jeśli ktoś mówił Ci coś innego w tym temacie kłamał. Flavour to indywidualność, to piękno tego ja Ty możesz być duchowo złączony z muzyka która Cie prowadzi poprzez podstawowe elementy tego tańca. Tak długo jak będzie opierał ten styl tańca na elementach jakimi są top rock, drops i floor rocking. Będziesz mógł robić cokolwiek będziesz chciał. To nie musi być koniecznie wykonywane w tej kolejności. Możesz na przykład zrobić, swipes, przejść do footwork lub przez wndmil w footwork. Ale zawsze możesz zrobić coś co my nazywaliśmy sticking move. Wrócić do góry, ponownie tańczyć i pracować nad kolejnym zejściem w dół. Konceptem tego tańca zawsze były Toprocka, Drops i Footwork a kluczowym elementem są przejścia. To jak przejdzie z jednego ruchu do drugiego bez zatrzymania. To jest najważniejsza cześć tańca - „transitions” (przejścia), dzięki którym możesz pokazać różne poziomy swojego tańca. Które przedstawiają twój pewien flavour i to jak ty tańczysz z muzyką lub mogą przedstawiać twój „Power move” by pokazać jak możesz przejść z niego do footworku do tańczenia na stojąco i z powrotem na dół do fotwoork’u. a wszystko do dźwięku który Toba porusza. To jest piękno tego tańca. Ponieważ to pozwala być ci kreatywnym w każdym momencie. Robisz top rock z flavą po czym nie tracąc swojej flavy schodzisz w dół. To jest piękna rzecz. Tak długo jak będziesz utrzymywał taniec w tej perspektywie będziesz mógł nazywać siebie Bboyem w innym przypadku jesteś tylko gimnastykiem. Pokaż nam swój flavour skąd, ty pochodzisz. Bo gwarantuję ci, że każdy kraj ma swój specyficzny styl który wnoszą w ten taniec. Brazylia ma określony styl, Azja ma określony styl takie kraje jak Japonia, Korea, Chiny są fenomenalnymi akrobatami, to cześć ich historii. Latynosi jak ja, Columbia, Perui wszystkie te południowo-amerykańskie kraje, mamy bardziej karaibski flavour który wnosimy w breaking. Europa to performerzy. Styl który wnoszą wywodzi się z przedstawień scenicznych. Także piękno tego kim jesteś, reprezentowanie tego skąd pochodzisz. To jest to co chcemy widzieć to jest flavour. Nie to co robią wszyscy nie to co każdy chce kopiować, ale piękno tego jak ty poruszasz mną gdy widzę jak tańczysz. To jest Flavour!"
FLOW
"Spokojne dryfowanie po oceanie dzwięku"
Flow ma co najmniej kilka, jak nie kilkanaście znaczeń. Polski B-Boy Skoora wyruszał nawet w zagraniczne podróże by poznać lepiej czym jest Flow. Msi być zreszta czymś waznym skoro nawet taka legenda jak Bruce Lee uważał "płynność" za jedną z najważniejszych jak nie najważniejszą rzecz. Jest to umiejętność nie wypadania z rytmu. Dzięki zachowaniu Flow możemy również bez przeszkód skakać po liniach melodycznych. Flow to również brak walki ze swoim ciałem, tak by jeden ruch inicjował kolejny. Flow ma również głębsze znaczenia, począwszy od umiejętności dostosowywania się zarówno do sytuacji tanecznych jak i codzienności. Tak chodzi mi tutaj o sławne "bycie wodą". Na przepływie o znaczeniu terapeutycznym z psychologii tańcem i ruchem kończąc. Flow jest tak proste i tak skomplikowane jednocześnie, że aż piękne. Tak po prostu piękne...
FEELING
"Sposób w jaki muzyka płynie po naszych uczuciach"
Feeling to czucie, czucie muzyki - ale nie takie zwykłe, bezpośrednie odczuwanie beatu. To czucie w sercu, to uczucia jakie wywołuje w Tobie dany kawałek, to wspomnienia z jakimi ci się kojarzy, czy to negatywne czy pozytywne. Feeling to odbiór muzyki prze serce, umysł i dreszcze na całym ciele.
Tekst: Robert 'Jamnik' Jamiński
Źródło: "Praktyka Ruchu w Tańcu Ulicznym" - Robert Jamiński 2014r.
Więcej informacji: Praktyka Ruchu w Tańcu Ulicznym