GROOVE W B-BOYINGU
Każdy taniec uliczny czy imprezowy cechuje pewna wspólna rzecz. Coś co ludzie potocznie określają jako bujanie się, bansowanie, czucie muzyki, kołysanie się, pląsanie czy tez ogólnie rzecz biorąc śmiałe wyginanie ciała, jak by to powiedział Król Julian. Wszystko to można spokojnie zamknąć w jednym tajemniczym słowie "GROOVE".
Groove jest najnormalniej w świecie sposobem odczuwania rytmu, indywidualnie przez każdego z nas, oraz ( to dotyczy już bardziej tancerzy ) umiejętności oddania ( zaprezentowania) tego rytmu w każdym momencie utworu. Niejaki Steve Telehus powiedział kiedyś: „Groove zaczyna się wtedy gdy ludzie niepotrafiący tańczyć czują się jak by tańczyli” – tłumaczenie. Groove jest też tym momentem w którym pozwalamy muzyce by sama kołysała naszym ciałem i czujemy się w tym świetnie. Najczęściej Groove można było zobaczyć na imprezach gdzie totalnie wyluzowani ludzie pozwalali muzyce dowolnie kołysać swoim ciałem. Te imprezowe tańce zostały nazwane Party Dances inaczej Social Dances.
TO GROOVE NADAJE SMAK
Jak to mawia Mr. Wiggles "FIRST GROOVE, THEN MOVE". Chodzi o to by najpierw wczuć się w rytm a później dokładać do tego technikę (czyli konkretny ruch). Jedno ważniejszych zdań, jakie możesz usłyszeć jeśli chodzi o taniec. Kady tancerz powinien wiedzieć czym jest flavor/flava, to smak naszego tańca, dzięki dodaniu do tańca smaku naszego życia ten taniec staje się nasz, niepowtarzalny. Trzeba jednak pamiętać, że każdy styl taneczny również ma swój własny smak. Jak wiec sprawić by ruchy b-boyowe wyglądały tak jak b-boyowe a nie jak housowe czy hip hopowe?
Moja teoria jest taka, że zależy to od rodzaju użytego groove'u. Tak, smak zależny jest od groovu. Taniec uliczny daje nam często ogromną wolność w kwestii ruchów, posiada jednak pewne ograniczenia, house musi wyglądać jak house, a b-boying jak b-boying by to się stało, musimy zdąć sobie sprawę jaki rodzaj groovu wykorzystują konkretne style. By to sprawdzić zapraszam do tego artykułu.
W b-boyingu zdawać by się mogło groovu nie ma, dla niektórych b-boys jest wręcz nie potrzebny. Fakt, w przypadku Power Moves ciężko mówić o bansowaniu ale wykorzystując groove w footworku czy toprocku, nadajemy naszym wyjściom prawdziwie b-bboyowego smaku. B-Boying tak jak każdy inny styl musi mieć groove, w przeciwnym razie nie był by tańcem, zadaj sobie pytanie ile czasu poświeciłeś by zbadać, dlaczego twój Indian Step wygląda super stylowo a ten sam ruch dziecka, które uczysz nie wygląda tak dobrze, czego tam brakuje? Przecież nogi stawia tak samo. Diabeł tkwi w szczegółach, zapewne jest to problem w odchylaniu ciała, czyli sposobie odczuwania muzyki.
JAKI GROOVE W BREAKINGU
B-Boyowy groove to najczęściej połączenie dwóch rodzajów poruszania się.
Pierwszy tzw. ROCK różniący się nieco od standardowego "HIP HOPOWEGO ROCKA" w którym uginamy kolana naprzemiennie do dołu, a następnie do dołu plus cały korpus w tył. W tym rodzaju rocka odchylamy ciało ku tyłowi w trzy strony. Na zasadzie środek, lewa, środek, prawa, środek. Po lewej widzisz mój filmik w którym wykonuję ten rodzaj groove'u na footworku:
Ten rodzaj groovu widoczny jest przy większości wykonanych prawidłowo Toprocków. Jedną z osób która posiada wyjątkowo smakowite Toprocki które swoją jakoś zawdzięczają właśnie dodaniu Groove jest Y -Not (czerwona czapka) sprawdź jego wyjście i zauważ częste akcentowanie muzyki ku tyłowi.
To jeszcze nie wszystko ten sposób akcentowania "do tyłu" musi świetnie współpracować z kolejnym rodzajem groovu - "do góry'. Chodzi o podskoki nadające nam dynamiki i szybkości stóp, chodzi o takie delikatne podskoki pozwalające akcentować nam muzykę w nieco odmienny sposób. Taki rodzaj groove'u doskonale widać przy takich krokach jak Hustle Step, Bronx Step(Kick Step), March, Salior Step, Skate, Ciężko to opisać, słowami dlatego posłużę sie konkretnymi fragmentami.
Przykład kroku który wykorzystuje ten specyficzny sposób akcentowania "do góry" za pomocą delikatnych podskoków.
Pierwszy filmik od 0:40 sekundy. Natomiast drugi prawie cały układ oparty o ten typ groovu:
GROOVE TO FOUNDATION
B-Boying tak jak każdy styl czerpie z wszystkiego co nas otacza, b-boye stosują w swoich setach zapożyczenia z rożnych styli zarówno czysto techniczne jak i te delikatnie smakowe. Poznanie B-Boyingowego groove'u powinno być dla każdego tancerza tak samo istotne jak poznanie foundation czy stance. Z jednej strony wydaje się to bardzo prosty sposób by nadać naszemu stylowi b-boyowego smaku z drugiej jednak strony jest to właśnie ta esensja, która każdy musi w sobie odkryć i przekuć na samego siebie tak by było to dla niego naturalne a zarazem nie odbiegało zbytnio smakiem od breakingu. Skoro groove jest nasza naturalną reakcją na muzykę, to by odczuwać muzykę naturalnie w bboyowy sposób, breaking musi być dla nas naturalny, obawiam się, że musimy już wtedy w głowie być b-boyem. Roumieć, czym jest ten taniec, czemu wygląda tak a nie inaczej.
Musimy naturalnie stąpać po fundamencie który sami sobie wybudowaliśmy...
Interpretacja, tekst: Bboy Jamnik
Inspiracja: Konspekt Lockingu (Krzysztof Mazur), Fora dyskusyjne (Perkusja), Rafał Mazur