ZAPYTAJ ALIEN NESSa – Pytania i odpowiedzi CZĘŚĆ II

Autor: : AlienNessMZK | Tłumaczenie: Bboy Jamnik | Oryginalny tekst: Ask Alien Ness pt II/


Zapraszamy do drugiej edycji ZAPYTAJ ALIEN NESSA. Dziękujemy wszystkim, którzy pisali pytania na Facebooku MZK. Jeśli nie widzisz odpowiedzi na swoje pytanie poniżej, zapewne pojawi się w kolejnej edycji.

Colleen Pele’ Ross-Washington: Jak ważne są B-Girls w naszej kulturze?

Alien Ness: Kobiety są bardzo ważne w każdej kulturze, nie tylko w Hip Hopie.


Joe N-Dure Peng: Ness, jako student I jeden z członków MZK zawsze podziwiałem sposób, w jaki działa MZK. Przede wszystkim po prostu chcę wam oddać szacunek, na jaki zasługujecie za to, że pozostajecie prawdziwi w kulturze i przede wszystkim za to, że kołyszecie sceną od tak dawna. Ale mam także pytanie, gdy nastaje czas bitwy ekip czy dobrym pomysłem jest wybranie „alfy” czyli człowieka który wybierze który członek ma odpowiedzieć na rundę przeciwnika albo wybierze kiedy skorzystać z commando lub rutyn?

Alien Ness: A Tak!! Wierze, że każda ekipa powinna mieć pełnego silnej woli “Generała” jak my to określamy w MZK. Generał ma najcięższa robotę on/ona nie tylko powinien znać wszystkie commanda, rutyny i najlepszą prędkość muzyki dla każdego układu czy zmiany, ale Generał powinien również doskonale rozumieć i mieć wiedze na temat tego, jaki jest każdy członek jego załogi, włącznie z ruchami, energią, wytrzymałością itp. Generał powinien być także dobrym i sprawiedliwym (bezstronnym) sędzią. Dobry generał powinien zawsze myśleć na tyle realnie by wiedzieć, kiedy jego ekipa została pokonana i kiedy pora odwrócić czapki. Tę kwestia jak i wiele podobnych wystarczająco obejmuje moja książka. “THE ART OF BATTLE” dostępna na: www.ArtOfBattle.com


Eric Sung: W jaki sposób definiujesz słowo BBoy?

Alien Ness: Nie definiuje Bboy, ja wyznaję Bboy. Ilekroć próbujesz zdefiniować słowo bboy tracisz kontakt z tym czym właściwie jest bboy.


Tyree Valentine: Poważne pytanie. Ness, byłem w bboyingu już 5 lat i nie czuję żadnych zawodów ani żadnego wyzwania z kimkolwiek z mojej lokalnej sceny. Czy są jakieś wskazówki, które możesz dać agresywnemu bboyowi, który jest głodny, żyje dla tego by walczyć i kocha „odwalać”?

Alien Ness: To się zdąża każdemu, kto jest prawdziwym bitewnym kotem! Jedyna sugestia to zaoszczędzić trochę kasy, wziąć urlop z pracy i wyjść! Udaj się na większe jamy międzynarodowe w szczególności takie, które koncentrują swoja, jakość na czasie w kołach. Takich jak: BBoy Summit, OutBreak, I.B.E., EuroBattle, nawet tak oddolne Jamy jak Cypher Adikts są świetne by zobaczyć co tam się dzieje oraz z czym masz do czynienia na międzynarodowym poziomie. Jeśli nie możesz sobie na to pozwolić spróbuj uderzać na mniejsze Jamy w sąsiednich miastach czy stanach.


John Wayne Bandeira Gonçalves: Jaka jest Różnica między foundations bboys starego a nowego pokolenia?

Alien Ness: Starsi bboys kochali tańczyć, nowi bboys kochają się kręcić. I kiedy mówię taniec nie mam na myśli nacisk na Top Rocking, ale na tanieć sam w sobie. W wieku 47 lat nadal chodzę, co najmniej 2 razy w tygodniu na miasto by posłuchać muzyki i nieco się pokołysać. Nie ma tam praktyki jak w ruchu ciągłym. Inne obszary, w których występują ogromne różnice to sposób, w jaki reprezentują samych siebie, począwszy od stylu tańca kończąc na stylu ubioru. Breakersi biorą go dzisiaj bardziej na sportowym poziomie. Nie zrozumcie mnie źle, kocham ten fakt, ale poza Breakingowymi zawodami nie czują potrzeby „gromadzenia” a to aspekt społeczny hip hopu, który stworzył tę kulturę na początku.


Dino Landim: Gdzie widzisz HIP HOP za 30 czy 40 lat? Coraz więcej mediów maluje obecny obraz hip-hopu. Mc ponownie są rzadką rasą, graffiti przyjęło silny cios zadany w Five Point(1) i przenosi się do mieszkań, DJ teraz robią i grają, to, co producenci im nakazują grać i wszyscy wydają się śledzić bboys poprzez sławę i szum a nie poprzez to, co wnoszą do kultury!

Alien Ness: Dino. Ja też zauważyłem ten temat gry i to mnie martwi. W tempie, z jakim postępuje Hip Hop podziemni Hip hopowcy będą się spotykać w tajemnicy. Lol.. Szczerze mówiąc, myślę, że gra zmierza bardzo szybko w dół spirali w zwolnionym tempie a to wszystko z powodu miłości i żądzy do pieniędzy. Szczerze mówiąc nawet wielu OG, którzy mogą zachować tę kulturę mają w głowie cyfry a nie możliwości.


Yudhistira Bayu: Co powinna robić nowa generacja Bboys? I co musimy zrobić, aby rozwijać to początkowo na naszych lokalnych scenach?

Alien Ness: Jako bboy, "być sobą." W miarę rozwoju sceny moją tajemnicą zawsze było patrzeć na to czego brakuje i wypełnić to miejsce. Ale w tym celu trzeba być najlepszym uczniem tańca by móc dostrzegać i ponadprzeciętnie pojmować, czego naprawdę brakuje.


Jan Carl R: Ness czy uznajesz takiej rozdzielania jak footwork lub styl?

Alien Ness: Ja uznaję breaking, breaking. Jesteś breakingiem albo nie. Tutaj rozchodzi się o ruch a nie ruchy. Wszystko może być breakingiem, wszystko może być wykonane ze stylem, wszystko zależy od właściwego podejścia.


Hieu Nguyen: Co robisz, gdy scena w twoim mieście jest tak zajebiście słaba? (Tylko kopiują ruchy, postawę, brak stylu, zero muzykalności, gówno wiedza o historii tej kultury… i nadal wygrywają). Jesteśmy tutaj młodą generacją Bboys, stale chronimy tę kulturę, oddychamy i żyjemy tym. Bboys jak ja, znaleźli już drogę na przetrwanie tutaj, ale nadal chcę ciebie zapytać jak zmieniasz ŚWIAT? Docenię, jeśli mi odpowiesz. Ness pozdro z Wietnamu.

Alien Ness: Nie wierze w coś takiego jak “słaba”. Wolę to nazywać nierozwinięta. Jeśli czujesz, że twoja scena potrzebuje zmiany wówczas ją zmieniaj. Jeśli inni nie przywierają do rzeczywistości, nie denerwuj się. Po prostu bądź sobą. Jeśli urośniesz w siłę to oni się nauczą. Po prostu bądź sobą.


Avery Matthews: Co jest kluczem do długowieczności z tym tańcem? Bboying jest dla mnie wszystkim, a ja chcę być w stanie zrobić z nim o wiele więcej, aby pomóc społeczności hip hopowej.

Alien Ness: Najważniejsze jest, aby dobrze się bawić, nie bierz tego tak poważnie i nie sprzedawaj się za pieniądze. Tak długo, jak się tym bawisz możesz się bawić całe życie. Gdy zrobisz z tego firmę, zarabianie pieniędzy staje się priorytetem, a samospełnienie odchodzi w cień.


Ruth Ann Lewis: Kto jest mistrzem? Lol!

Alien Ness: Sho'Nuff (2) jest mistrzem.


Christopher Leigh Hart: W nawiązaniu do twojego ostatniego video. To czy możesz podać mi przykład, kiedy footworkowa technika może wymagać więcej siły niż powermowesowa technika.

Alien Ness: Potrzeba więcej siły by robić power footwork niż podczas robienia Twistów. Wszystko, czego potrzebujesz to twistów to równowaga i zwinność. Nauczyłem się i robiłem twisty w przeszłości jakkolwiek rzadko z tego korzystałem jestem w stanie nauczyć kogoś prawidłowego Twista w czterech krokach niezależnie od tego ile powermovesów posiada. Taka prawda.


Timber Love Guaguanco: Czy można powiedzieć, że wychowałeś się na słuchaniu muzyki? I jaki wpływ to miało na ciebie, jako człowieka i jako b-boya?

Alien Ness: Szczerze, dorastałem słuchając funku i soft rock’a. Niestety nie „byłem” w stylach latino i żałuję, ponieważ wiem, że to obecnie czyni Cię lepszym tancerzem. Dla mnie wszystkim był funk taki jak: Jackson 5, Dap Kings, bardzo dużo disco , Donna Summers i wszystko co mogliśmy złapać w radiu wciągała nasza dzielnica. Muzyka, przy której dorastałem i nieliczne tańce wpłynęły na to, czym jest styl Alien Nessa obecnie.


Ivan Vukovic: Kiedy napijemy się razem trochę Rakiji(3)?

Alien Ness: Wycofałem się z breakingu wiec wątpię bym w najbliższym czasie podróżował do Bułgarii, ale nie zrezygnowałem z picia! Tak wiec gdziekolwiek mnie zobaczysz, do dzieła! Kocham rakije.


Matthew Coslett: Jako student, obydwu dyscyplin zastanawia mnie jak głębokie jest połączenie dróg bboyingu i sztuki walki ? I dlaczego zawsze wychodzisz pierwszy w bitwach? Jaki proces myślowy się za tym kryje?

Alien Ness: Od początków tańca dwa konkretne gatunki filmowe zamiatały w gettach, czarne filmy eksploatacyjne (4) i filmy kung fu, ( które w zasadzie były chińskimi filmami eksploatacyjnymi, – w mojej opinii). Długo zanim nawet ja zacząłem tańczyć te filmy mocno uderzały w dzielnice i były bardzo istotne dla budowania tego, co określamy słowem „B-Boy” ze stylu i fejmu czarnych super bohaterów jak James Brown, Freed Williamson, Jimm Kelly itp. aż po twardzieli i walczących do końca herosów z filmów sztuk walki, prawdziwy b-boy starej szkoły był nieślubnym dzieckiem obydwu tych kultur. Dla mnie z wychodzeniem, jako pierwszy podczas walki wiąże się prosta filozofia. Wierzę, że bitwa nie jest niczym innym jak wojna. Jeśli nigdy nie pragniesz zastrzelić swojego wroga, jako pierwszy to pierwszy strzał twojego przeciwnika może sparaliżować ciebie. Z punktu widzenia stratega, kto wychodzi pierwszy ten określa tempo i ton w walce. Jeśli potrzebuje mojego przeciwnika by wyszedł pierwszy tylko po to by pomyśleć, co mam zrobić to czy naprawdę przyszedłem tutaj by wygrać?


Martin Chiang: Dlaczego ludzie czekają, gdy rozpocznie się bitwa? Jak zwiększać nasze umiejętności w czasie treningu?

Alien Ness: Ludzie czekają, bo się boją, koniec i kropka. Zwiększ swoje umiejętności poprzez zdecydowany trening, dając z siebie 150% - cały czas! Kiedy oglądam tancerza mogę powiedzieć, w jaki sposób trenuje patrząc na sposób, w jaki tańczy. Ludzkie ciało łatwo przyswaja i posiada cos, co nazywamy pamięcią mięśniową. Jeśli trenujesz słabo zatańczysz słabo.


DarkStrike White Hat: Czy podczas walki dobre jest wychodzenie, jako pierwszy?

Alien Ness: Tak mi się wydaje, przed chwila odpowiedziałem na podobne pytanie, czytaj wyżej.


Sanjay Roy: Co takiego robiłeś by twój breaking osiągnął taki sukces i karierę?

Alien Ness: Szczerze mówiąc, nie wiem, ja po prostu zawsze starałem się wprowadzić do gry to, czego według mnie tam brakowało i próbowałem nie być standardowym człowiekiem.


Przypisy

  1. Five Pointz - 5 Pointz: The Institute of Higher Burnin' albo inaczej 5Pointz Centrum Sztuki Areozolu. (45–46 Davis Street) jest swoistą zewnętrzną przestrzenia wystawową w Long Island City w Queens w Nowym Jorku określana mianem „Mekki Graffiti”. Gdzie artyści z całego świata malowali swoje działa na powierzchni 200 000 stóp kwadratowych (19 tysięcy m2) budynków fabrycznych. 19 Listopada 2013r Time Out New York zawiadomił świat, że 5poitz został w ciągu jednej nocy całkowicie zamalowany na biało. To ogromny cios dla ludzi kochających graffiti na całym świecie…

  2. Sho'nuff (character), Shogun Harlemu, z filmu The Last Dragon reżyserii Berry Gordy's.

  3. Rakija - ciężki napój alkoholowy zbliżony do brandy lub bimbru, otrzymywany przez destylację przefermentowanych owoców. Popularna w rejonie Bałkanów. Zawartość alkoholu wynosi 40% do 50%, ale domowej produkcji zwykle jest mocniejsza, przeciętnie 50 do 60%.

  4. Czarne filmy eksploatacyjne – Blaxploitation - gatunek filmowy, stworzony we wczesnych latach siedemdziesiątych XX wieku w obrębie kina afroamerykańskiego. Był to okres powstawania wielu filmów o wyzysku, przeznaczonych dla publiczności afrykańskiego pochodzenia zamieszkałej w miastach. W filmach tych zatrudniano czarnoskórych aktorów i wykorzystywano muzykę soul i funk.

Top