HISTORIA TAŃCA HIP HOP W BAY AREA: ROBOTING, STRUTTING, BOOGALOO & FUNK

Tłumaczenie: B-Girl Boogie
Oryginalny tekst: The History of Bay Area Hip Hop Dance: Roboting, Strutting, Boogaloo & Funk
W ostatnich tygodniach robiliśmy szereg audycji radiowych i artykułów, które kładą światło na niektóre aspekty historii Hip Hopu. W szczególności skupiając się na historii lokalnej (Bay Area) i West Coast, która niestety po 40 latach jest zwykle pomijana i marginalizowana przez wielu pisarzy i uczonych.
Tak istnieje wiele opowieści o artystach takich jak NWA, 2Pac i Ice T, ale narracja West Coast, jak powiedziało przez wielu spoza Zachodu, stawia wiele fałszywych założeń, że nie istnieje taniec, muzyka, kultura i sztuka, które istniały przed 1980...
Usiedliśmy z pionierami tańca z Bay Area, Fayzo i Boogaloo Dana z legendarnej grupy tanecznej Medea Sirkas, którzy mieli rzucić nieco światła na niektóre ważne aspekty pomijane w historii. Są zżyci z Bay Area i byli tam jeszcze zanim termin Hip Hop został wymyślony. Brali udział w wielu krajowych i międzynarodowych filmach m.in. dla artystów takich jak Paul Wall czy Usher. Uczestniczyli również w programach telewizyjnych, w tym Showtime at the Apollo.
W naszym wywiadzie zauważyli, że pozostają istotni nawet po 40 latach, bo nauczyli się rozwijać i zmieniać nadal pozostając mistrzami tańca, którego są pionierami. Zauważyli oni, że popularne style tańca takie jak Roboting, Strutting i Boogalooing, które są teraz związane z Hip Hopem przenikały do Bay Area od końca lat 1960.
Para mówiła o pionierskich figurach tanecznych i o ekipach, które na nie wypłynęły w tym Black Messengers i Black Resurgence, którzy uważani są za ojców tego wszystkiego... Para wdrożyła nas w swoją długą historię, która rozpoczęła się we wczesnych latach 70 od bycia solowymi tancerzami z różnych miast. Fayzo był częścią grupy o nazwie Demons of the Mind, którą założył w 78 roku Larry McDonald.
Boogaloo Dana dołączył do grupy w 83/84 roku. Demons of the Mind, był ostoją w Bay Area przez lata. Ostatecznie Dana i Fayzo utworzyli Medea Sirkas w 91 roku i są silni już od ponad 20 lat.
Fayzo który tańczy od 1972 roku zauważył, że każde miasto w Bay Area miało swój własny styl i podejście do różnych stylów tanecznych wraz z poszczególnymi stylami ubioru. San Francisco, Oakland i Richmond były głównymi węzłami, jeżeli chodzi o styczność ze sobą w zakresie konkursów tanecznych i pokazów, a tym samym stały się centrum atrakcji. Inne miasta, jak San Jose i East Palo Alto również się do nich zaliczali..
Boogaloo Dana zauważył, że początkowa scena taneczna ewoluowała do punktu, gdzie można było powiedzieć, z jakiego miasta lub z jakiej części miasta ktoś pochodzi na podstawie typów czapek i butów. Sposób, w jaki ludzie przenosili na wygląd zewnętrzny swój taniec odzwierciedla postawę i klimat w poszczególnych lokalizacjach...
W naszej rozmowie obaj zauważyli, że terminy takie jak boogalooing i strutting istnieją od dłuższego czasu, ale zostały wyraźnie określone w Bay Area przez ludzi, opisujących poszczególne rodzaje ruchów tanecznych. Roboting sięga w Bay Area do połowy lat 60-tych i został rozsławiony przez Michaela Jacksona i The Jackson 5 poprzez ich piosenkę "Dancing Machine", w połowie lat 70.
Miał on różne style, które wahały się od miasta do miasta. Innymi słowy sposób w jaki ktoś zrobił robota w Oakland był inny od sposobu w jaki ktoś z Richmond to zrobił. Każdy z kim rozmawiałeś miał inny wpływ. Wahał się on od ruchów robotów wzorowanych na manekinach w sklepie do oglądania robota w popularnych programach telewizyjnych jak Lost in Space. Wyszczegółowili również to jak ewoluowały rutyny i wszystkie inne składniki, takie jak domino i upadanie do początku...
Boogaloo Dana mówił obszernie o scenie muzycznej i zauważył, że DJ'e nie byli kimś wielkim, chodziło raczej o setki zespołów funkowych. Ekipy tańca w końcu stały się główną atrakcją ponad zespołami w taki sam sposób, jak raperzy zabrali popularność DJ'ów. Muzyką, która zdominowała scenę był funk, gdzie nacisk był na linię basu... W końcu stali się popularni DJ'e, którzy używali elektronicznych funkowych dźwięków. Filarami były takie grupy jak Kraftwerk i Yellow Magic Orchestra.

Fayzo był członkiem People's Temple i miał wziąć udział w tym feralnym rejsie, ale zakończyło się na tym, że nie wziął w tym udziału. Stracił wiele członków rodziny i przez bardzo długi czas nie mówił o tej tragedii. Taniec oferował mu ucieczkę od ciężkiej rzeczywistości jaką on i inni znosili w odniesieniu do masakry People's Temple ..

Kończymy nasz wywiad na rozmowie o pionierskich kobietach na początku sceny tanecznej Bay Area i dokonaniach innych ekip tanecznych wraz z Richmond’s Housing, którzy byli głównymi choreografami Michaela Jacksona.
Dopisek od Boogie: Dla jasności i lepszego zrozumiania podaję jeszcze link z wyjaśnieniem czym jest People's Temple https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%85tynia_Ludu
Cały wywiad z Hard Knock Radio:
Częśc pierwsza:
https://www.audiomack.com/song/hard-knock-radio/history-of-bay-area-hip-hop-dance-pt1
Część druga:
https://www.audiomack.com/song/hard-knock-radio/history-of-bay-area-hip-hop-dance-pt2