Mr. Wiggles Workshop
Steffan "Mr. Wiggles" Clemente - legenda hip hopu. Urodził się na Bronxie (dzielnica Nowego Jorku). Od wczesnych lat 70-tych wychowywał się w kulturze hip hopu - na ulicach tej niebezpiecznej dzielnicy. Swoją karierę tancerza zaczął od tanecznych bitew w klubach Nowego Jorku, a potem także zagranicą. Wiggles stopniowo zdobył popularność w Europie, Ameryce Płd., Azji i Kanadzie. Trafił nawet na Broadway. Udzielał się także przy powstawaniu dwóch filmów, które stały się ważnymi punktami w historii hip hopu – ‘Beat Street’ i ‘Wild Style’.
Dalsza część artykułu jest zlepkiem informacji, jakie zapamiętałem i zanotowałem podczas Krakowskiego warsztatu z dnia 5 kwietnia 2014r.
Party Rock i zasady Mr. Wigglesa.
Imprezowe style taneczne, jakich naucza Mr. Wiggles powstawały w latach 1976-1983/4. W latach 83/84 Rock Steady Crew wyruszyło w swoją Bboyingową podróż. I właśnie wtedy nastała nowa generacja, która wymyśliła swoje „party dances” gdzie można było zauważyć bardzo dużo electric boogie. My wcześniej określaliśmy to, jako Boogie Boys – nie określaliśmy tego, jako popping, ponieważ nie było jeszcze popa, początkowo wszystko opierało się o bicie serca i jedynym popem, który był wykorzystywany był właśnie pop klatką piersiową, którego „uderzenie” pociągało za sobą płynnym ruchem resztę ciała. Podobnie nigdy nie mówiliśmy na nasze tańce Hip Hop – obecnie jest to prawidłowe określenie jednak wtedy określaliśmy to, jako Party Rockin nawet nie party dancing – Party Rock i Electric Boogie.
Powinniście uczyć się języka Hip Hopu dzięki temu będziecie wiedzieć, dlaczego „jest tak a nie inaczej”, i skąd się to wzięło. Dla przykładu, gdy widzimy gest znany, jako „slap” – machniecie ręką. To pochodzi on z oryginalnego tańca hip hopowego, jakim jest Patty Duke. Podobnie jak Smurf, Baseball czy freak. Gdy obecnie widzisz charakterystycznie hip Hopowo basujących tancerzy to zasługa Patty Duke.
Jeśli nie ma tego bansu to już nie Patty Duke wtedy to już styl klubowy - hip hop musi mieć groove a wbrew temu co mówi ktokolwiek inny powstawał na ulicy w latach 70 (mniej oficjalnie 73r.) a nie w klubie. To TANIEC ULICZNY! ULICZNY! Taniec uliczny to tylko słowo! Jednak Hip Hop jest Hip Hopem: Breakin, Party Rock, Electric Boogie, Poppin i Lockin (Nie jest niczym złym określać popping i locking mianem tańca Hip Hopowego). Nawet House, lofting czy voguing jest tańcem ulicznym, ponieważ każdy z tych styli miał swoje początki na ulicy.
Mr. Wiggles jak każdy tancerz uliczny ma swoje zasady. Dwiema z nich podzielił się znami podczas warsztstu.
- Nigdy nie nauczam ruchów, które nie pochodzą z mojej generacji. - (późne lata 70 czy wczesne 80) może nam pokazać takie party dances jak Fila, James Brown, Patty Duke. Jednak ruchy takie jak Reebok, Water Gate czy Gucci to nie jego generacja. Trzyma się tej zasady ponieważ jest to niesprawiedliwe wobec ludzi, którzy mają większe prawo by nauczać tych ruchów i brać za to pieniądze.
- Na ulicy zawsze nauczam za darmo, w studiu zawsze nauczam za pieniądze. – Jeśli ktoś podejdzie do mnie na ulicy zawsze udzielę mu lekcji nieodpłatnie, bo właśnie tak to zawsze wyglądało. Teach one Each one. Będąc w studiu jestem w pracy i zarabiam na utrzymanie tym, co robię.
Hands Style – prawdziwy język Hip Hopu.
Wracając do języka Hip Hopu i jego znaczeń nie sposób nie zahaczyć o sztandarowy styl Mr. Wigglesa, czyli jego autorski Hands Style.
Hands Style to styl tańca wymyślony przez Wigglesa pochodzi z ulicznej sztuki walki z Nowego Yorku określanej, jako Jailhouse Rockin inne nazwy z jakimi możemy się spotkać to: 52 Blocks, NYC Slap Box. Wiggles oznajmił, że ten styl ma również wiele wspólnego z więzienną gra w karty gdzie to więźniowie na określony numer (wydaje mi się, ze grali w coś na zasadzie naszego oczka gra nazywała się 52 cents) wykonywali określone zadanie np. 5 pompek albo określną kombinację ruchów bloków i uderzeń dłońmi, z których korzystamy obecnie przy Hands Style.
Dlatego właśnie Hands style jest oryginalnym tąńcem Hip Hopowym – jednym z pierwszych, ponieważ jeśli kiedykolwiek widziałeś raperów oni zawsze wykonywali rękoma podobne ruchy.
„Jeżeli słuchasz prawdziwej Hip Hopowej muzyki to słuchasz słów, które ci mówię.”
Ruchy te Imitowały blokady ciosów, miały za zadanie ochraniać twarz czy kark. Każdy z raperów takich jak Wu- Tang, KRS ONE wam to powie, że to gesty rękoma są prawdziwym językiem hip hopu.
Ruchy takie jak Jeil House, 52, Party Rock itp. są prawdziwym językiem Hip Hopu, nikt tego nie uczy, ale tak jest.
„Ponieważ uliczny język Hip Hopu mówi o ulicznej kulturze a uliczna kultura jest w Hip Hopie.”
Jeśli myślisz o Hip Hopie widzisz taniec, ale jeśli naprawdę czujesz hiphop to wiesz, że chodzi o te rzeczy.
Bboy Stance – I jego źródło.
Postawa określana obecnie, jako „ Bboy Stance” to tak naprawdę „Hard Rock” ruch mający wiele znaczeń jednym nich jest kojarzenie go miedzy innymi z 5% Nation, które było odpowiednikiem Zulu Nation stworzonym przez młodszą generację, i nie zdajemy sobie sprawy, że wiele słów z których korzystamy obecnie pochodzi właśnie od nich. Gdy mówisz „Cypher”. „3rd degree” czy „ Hard Rock” – to właśnie te słowa zawdzięczasz pięcioprocentowcom.
Do 5% Nation należały takie osobistości jak Wu Tang Clan, natomiast do Zulu - KRS One czy Africa Bmbata.
Jak widać z jednej strony mamy Zulu z drugiej Pięcioprocentówców a pomiędzy XCLAN i wiele innych. Trzeba sobie zdać sprawę, ze mieliśmy wiele takich większych i mniejszych grup, z czego każda tworzyła swój Hip Hop. Wiggles porównuje siebie do Lauren Hill, ponieważ podobnie jak ona szedł własna drogą, on należał do Zulu Nation, gdy większość jego znajomych przynależała do 5% Nation. Istotne jest, więc by nie iść za falą i podążać we własnym kierunku.
Hip Hop to impreza a nie gimnastyka.
Poruszył temat ewolucji stylu bboys. Jak to określił, początki bboyingu były pełne stylu i smaczku bboye ubierali się tak by wyrywać dziewczyny i wyglądać świeżo. Później weszła moda na „obroty” wszyscy chcieli się kręcić dłużej, szybciej i bardziej. Zamiast podrywać kobiety siedzieli na środku i się rozciągali w wygodnych sportowych dresach – w klubie…. …. Teraz styl wraca ponownie i bboye zaczynają imprezować.
Pamiętaj „first groove, then move”! – Wszystko rozpoczyna się w momencie poczucia muzyki w naszym ciele a nie w chwili, gdy wykonujemy ruch.
Definicja słowa Hip Hop.
O tym, dlaczego na nasza kulturę mówimy Hip Hop i skąd pochodzi ta nazwa można rozmyślać i czytać w nieskończoność, sam słyszałem, co najmniej kilka historii (swoją drogą fajny temat na artykuł). Wersja Wigglesa sugeruję, że słowo „Hip” – oznacza po prostu luz. Natomiast „Hop” – pochodzi od charakterystycznego dla Bboyingu Toprockingowego Groovu – chodzi o delikatne podskakiwanie a nie o podstawowy „rock” – czyżby wiec Hip Hop zawdzięczał Bboyingowi tak wiele, ze nawet jeden człon jego nazwy powstał od Bboyingowego ruchu? Ciekawe prawda?.
Hip Hop to impreza.
|